Monday, November 17, 2008

Who Am I..?

Where do you see yourself in 5 years? Basically, it depends on your level of education. UPSR, PMR, SPM, certificate, diploma, degree, master and PhD. But, bear in mind that the richest man in this planet didn't get any degree. Bill Gates dropped out from Harvard.


Jadi, apa sebenarnya yang diperlukan untuk mengecap kejayaan? Kejayaan tidak semestinya membawa maksud kekayaan. Istilah kejayaan adalah berbeza dalam konteks pemikiran seseorang individu itu. Secara teorinya, kejayaan dalam hidup yang dapat ditafsirkan secara mudah oleh masyarakat ialah HIDUP DENGAN SENANG. Sebenarnya, kejayaan yang hakiki ialah BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. Inilah kejayaan sebenar-benarnya.

A person that can be taken for instance is Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari. He is the richest bumiputera in Malaysia (no.8 in Malaysia & no.605 in the world, 2008). His asset is about USD 2 billion, times RM3.20, equal to RM 6.2 billion. What does he have? Degree in Accountancy? Master in Business and Administration? Ph.D in Marketing? None of them. The only one he has is SPM. Instead, he is owned one of the largest infrastructure company in Malaysia, Malaysia Mining Corp. (MMC); country largest independent electrical power producer, Malakof; natural gas distributor, Gas Malaysia; Malaysia's Johor Port; shares in DRB-Hicom, Bank Muammalat, BERNAS and many more.


Tan Sri adalah seorang yang dermawan. Melalui yayasan kebajikan yang ditubuhkannya, Yayasan Al-Bukhari telah banyak menderma kepada pembinaan masjid, sekolah dan sebagainya. Semasa aku menjadi penuntut tingkatan 5 di SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Sabak Bernam, Selangor, aku sempat merasai sebahagian daripada duit beliau. Yayasan Al-Bukhari telah menaja kelas tambahan SPM percuma kepada aku dan rakan-rakan, setiap hari Isnin hingga Jumaat, 2.30 hingga 5.30 petang (seingat aku 3 jam). Kami juga dipinjamkan buku rujukan dan buku latihan Fizik, Kimia, Biologi, Matematik Tambahan dan Bahasa Inggeris. Tidak keterlaluan jika aku katakan yang kejayaan aku yang tak seberapa pada hari ini adalah berkat bantuan beliau. Terima kasih Tan Sri.

Apa yang ingin aku tekankan di sini ialah keseimbangan dan kesinambungan kejayaan di dunia dan akhirat. Selain itu, pandangan aku terhadap situasi di atas ialah pendidikan adalah masih kekal penting pada masa kini. Kita tidak boleh samakan zaman Tan Sri dengan zaman kita sekarang. Satu lagi intipati penting ialah seseorang individu itu boleh berjaya tanpa perlu ada kelulusan yang tinggi, dengan satu cara ini......BISNES

2 comments:

rienmiel said...

salam~

i think it's when we knew what we want in life that we'll work for it :)

so fren,
keep going...
insyaAllah, you'll be who you wish to be...

"Allah will never change a grace which He has bestowed on a people until they change what is in their ownselves..." (8:53)

ziyayazid said...

wslm

tq...aku akan berusaha dan bertawakal